Haal het meeste uit je retargeting campagne en vergeet deze zaken niet!

Je bent het vast wel eens tegengekomen: je bezoekt een website wanneer je zoekt naar een bepaald product. Om vervolgens overal op internet dezelfde soort advertenties tegen te komen voor het betreffende product. Dit verschijnsel heet retargeting. Retargeting is een vorm van display advertising waarbij bezoekers bij het bezoeken van een bepaalde website door middel van een cookie ook op andere websites advertenties te zien krijgen. Die gericht zijn op de informatie die ze op de oorspronkelijke website bekeken hebben. Eén van de grootste aanbieders van retargeting campagnes is Google AdWords. Met behulp van Google remarketing kun je binnen Google AdWords retargeting campagnes opzetten. Volgens PositiveDigits is het belangrijk dat hierbij een aantal zaken goed in de gaten houdt.  

Vergeet niet om gebruikers uit te sluiten

Door middel van retargeting wil je gebruikers bereiken die op je website geweest zijn, maar niet je gewenste doel hebben bereikt. Bezoekers die je doel wel hebben bereikt moet je dus uitsluiten van je retargeting advertentie. Om dit te doen kun je een doelgroep aanmaken. Hier neem je alle bezoekers in op die je doel bereikt hebben. Vervolgens kun je deze doelgroep toevoegen aan de uitgesloten doelgroep. Zorg er ook voor dat de verlooptijd van deze uitgesloten doelgroep langer is dan die van de doelgroep die je wel wilt bereiken.

Andere groepen waar je aan kunt denken om uit te sluiten zijn: bezoekers die onderdelen zoals klantenservice, vacatures en zakelijke informatie op je website hebben bekeken. Deze bezoekers zijn namelijk waarschijnlijk minder geïnteresseerd in je producten. En zijn met een ander doel naar je website gegaan. 

Tip: Bij deze remarketing van Google betaal je per klik. Het verstandig om niet te veel groepen uit te sluiten die een bepaalde pagina bezocht hebben. Het kan ook voorkomen dat ze die pagina bezoeken terwijl ze wel in je producten geinteresseerd zijn. Mochten ze niet geïnteresseerd zijn, dan klikken ze waarschijnlijk ook niet op je advertentie.  

Wees bescheiden en voorkom irritaties

Theoretisch gezien kun je een retargeting advertentie zo vaak als je wilt laten zien aan dezelfde gebruiker. Probeer hier echter een beetje bescheiden in te zijn. Omdat retargeting banners op websites worden geplaatst kan het veelvuldig voorkomen van dezelfde targeting banner irritaties opwekken bij gebruikers. Relevantie en de subtiele herinnering aan de gebruiker zijn de krachten van retargeting. Overmatig gebruik hiervan doet er een enorme afbreuk aan.

Het is mogelijk om op Google remarketing frequency caps in te stellen. Hiermee kun je voor iedere gebruiker bepalen hoe vaak je dezelfde advertentie wilt tonen. Je kunt het aanpassen naar: per dag, per week, of per maand. Hier moet je zeker gebruik van maken.
Bron: www.positivedigits.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *